Gaan opdrachtgevers meer in-housen? ↓ Deze week kwam er op LinkedIn weer eens een post voorbij van iemand die na 10 jaar bij een bureau ging freelancen. Iets dat we de afgelopen jaren steeds vaker zagen. Nu zat ik daar eens over na te denken in het licht van alle ontwikkelingen in de markt. Toen bedacht ik me: in plaats van freelancen zouden we weleens iets anders kunnen gaan zien van bureau-verlaters. Hypothese: Het wordt voor opdrachtgevers/merken/organisaties zowel makkelijker als...
24 days ago • 1 min read
Mijn visie op het veranderende business model van bureaus ↓ Deze mail is langer dan je gewend bent, omdat het onderwerp zo allesomvattend is. We moeten het hebben over de olifant in de kamer: het businessmodel van bureaus. Een jaar geleden, in de zomer van 2024 schreef ik dat het business model van bureaus mijn nieuwsgierigheid gegrepen had. Het afgelopen jaar heb ik een deep dive gemaakt door theorie en praktijk te combineren. Ik heb alle bekende boeken over het onderwerp gelezen (Farmer,...
about 1 month ago • 8 min read
Spreek je onze taal? ↓ Gisteren moest ik met mijn zoontje naar het ziekenhuis voor een allergietest. Ik meldde me bij de receptie van het ziekenhuis en vertelde dat Hugo voor een dagopname kwam. U bedoelt een poliklinisch bezoek? Ehh.. geen idee, hij moet de hele dag blijven, is me verteld. Ja, maar moet u naar de afdeling of de poli? Ehh.. ik weet het niet mevrouw. Ik ben namelijk een outsider. Ik ken het verschil niet tussen 'de afdeling' en 'de poli'. Met taal kun je mensen verwarren, maar...
about 2 months ago • 1 min read
Sommige dingen veranderen niet ↓ Innovatie is onze core business. Leef je in die wereld, is het makkelijk om afgeleid te raken door de nieuwste trends en ontwikkelingen. Alles gaat zo ontzettend snel. 2025 mag dan het jaar worden van AI-agents en social shopping maar sommige dingen veranderen niet. En het is niet eens zo'n gek idee om je daarop te focussen. Je leven wordt er een stuk overzichtelijker van. Bovendien word je er stinkend rijk van als je Jeff Bezos en Warren Buffett mag geloven...
2 months ago • 1 min read
Moet je die spin-off starten? ↓ Al jaren hoor ik van bureauleiders het plan om een tweede merk te lanceren. De meest gehoorde redenen: Een nieuwe expertise of doelgroep die niet goed past bij het bestaande merk. De wens om iets schaalbaars te hebben (vaak een SaaS product) Inmiddels hoor ik dit bijna wekelijks. Volgens mij komt die toename door de ontwikkelingen rond AI: AI heeft impact op ons business model. Daarom gaan bureauleiders eerder testen met nieuwe proposities en doelgroepen. AI...
3 months ago • 2 min read
Kan een founder uit de new business rol? ↓ Het korte antwoord: meestal moet hij/zij er eerst dieper in, alvorens eruit te kunnen. Veel bureaus krijgen het overgrote deel van hun werk uit 'het netwerk'. Doorgaans betekent dat vooral het persoonlijke netwerk van de founder(s). Logisch, in de context van expertise verkopen. Want om expertise IN te kopen heb je vertrouwen nodig, en kennen is vertrouwen. Toch levert deze situatie 3 problemen op: 1. Je krijgt meer van hetzelfde Mensen hebben een...
3 months ago • 2 min read
Het rendement op nieuwsgierigheid ↓ Curiosity is the engine of achievement - Ken Robinson Bij bureaus werken slimme, creatieve mensen. Dat soort mensen is vrijwel altijd nieuwsgierig van aard. Die nieuwsgierigheid wordt vaak gebruikt als bezwaar tegen het aanbrengen van meer marktfocus: "Mijn team vindt het juist heel leuk om verschillend werk voor verschillende typen organisaties te maken. Ze zijn nieuwsgierig en leren hier veel van." Bijna goed. Natuurlijk is je team nieuwsgierig en leren...
4 months ago • 1 min read
3 skills om in je team te hebben richting de toekomst ↓ Creërend werk zal een kleiner deel van de bureau-omzet uitmaken in de toekomst. Gelukkig zijn er honderd-en-één dingen die je daarvoor in de plaats kunt doen voor klanten. Ik zie graag dat bureaus dichter tegen de business realiteit van hun klant kruipen. Niet alleen maar plannen maken en zaken creëeren. Aan de voorkant ook de diagnose en de business case, en aan de achterkant ook de inbedding op de werkvloer. Zo ga je een aantal...
4 months ago • 1 min read
Hoe zit het met onze bestaande klanten bij een herpositionering? ↓ We zijn allemaal trots op onze bestaande klanten. Relaties waarin we veel geïnvesteerd hebben, met mensen die ons (inmiddels) vertrouwen. Een van de grotere drempels die bureauleiders ervaren in het proces van herpositioneren en strategisch partner worden is dit: Ons klantenbestand is heel divers. We kunnen niet iedereen binnenboord houden in een aangescherpte marktfocus. Dit maakt ons onrustig, want we willen onze klanten...
5 months ago • 2 min read